Hver fjerde norske sjøarbeidstaker er trolig permittert ved årsskifte og Norge på dop

Foto: Illustrasjon: Rolls Royce Marine

Så på programmet Norge på dop på Tv3 der det omhandlet bruk av illegale narkotiske stoffer i politikken(folkevalgte og embetsverket) – det som ble avdekket var urovekkende for meg. Så kanskje det er svaret på at enkelte avgjørelser som blir gjort ikke alltid samsvarer med flertallet i befolkningen?

63 skip, hovedsaklig offshore- og servicefartøy er i opplag – til årsskifte kan det være snakk om hundre skip. Dette vil gjøre hver fjerde sjøarbeidstaker arbeidsledig. Nå er det tid for nettolønnsordning med full refusjon for alle sjøarbeidstakere, uavhengig av fartsområde eller skipets nasjonalitet.

I forslag til statsbudsjett for 2016 blir det verørende tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk har det blitt foreslått å bevilge 1 962 millioner kroner i 2016 og å myke opp fartsområdebegrensningene for skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Dette er en økning fra 1.802 millioner kroner i 2015

 

Kilde: Hver fjerde norske sjømann er trolig permittert ved nyttår og Norge på dop

Publisert i Aktuelt Merket med: ,

Næringen går sammen for å øke norsk konkurransekraft – Maritime.no

Foto: Maritime.no

Norges Rederiforbund, LO, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffiserforbund og Det Norske Maskinistforbund går nå sammen om initiativet Konkurransekraft til havs

Det siste året har et dramatisk fall i oljeprisen, lav økonomisk vekst og en reduksjon av olje- og gassaktiviteten i Norge og internasjonalt slått hardt inn i store deler av den maritime verdikjeden.

Særlig har offshore-selskapene opplevd en kraftig aktivitetsbrems for sin virksomhet med offhore og servicefartøy – dette har ført til en helt ny markedssituasjon.En næring med store problemer Norges Rederiforbund, LO, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffiserforbund og Det Norske Maskinistforbund går nå sammen om initiativet Konkurransekraft til havs.

Kilde: Næringen går sammen for å øke norsk konkurransekraft – Maritime.no

Publisert i Nyheter Merket med: ,

Kvinnelig kaptein bader i luksus

KAPTEINEN: Inger Klein Olsen begynte sin karriere som kaffeservitør på ferge

Kaptein Inger Klein Olsen begynte sin maritime karriere som kaffekoker ombord på ferge

Nå er hun skipsfører på cruiseskipet «Queen Victoria», et av verdens største cruiseskip. Forleden klappet luksusskipet til kai i Honningsvåg, skriver Finnmarksposten

Les mer her: Kvinnelig kaptein bader i luksus | nordlys.no.

Publisert i Nyheter Merket med: , ,

Pensjonister holder fergene i gang

Mangel på nye maskinister gjør at maskinsjef Arvid Rolland (74) og andre pensjonister må holde fergene langs kysten i gang – situasjonen er alvorlig, sier utdanningssjef

En av fire maskinister på ferger er over seksti år gammel fordi fergeselskapene ikke klarer å rekruttere nok kvalifisert maskinister – bransjen forklarer situasjonen med at det blir utdannet for få maskinister.

Les mer her: Pensjonister holder fergene i gang – Hordaland – NRK Nyheter.

Publisert i Nyheter Merket med: ,

Mangel på maskinist stoppet ferga

Mannskapsmangel stoppet ferga

Bilferga «Brandal» som fra i går skulle styrke kapasiteten mellom Halsa og Kanestraum, måtte i formiddag stå over en rundtur fordi ferga manglet maskinist

Han oppgir flere årsaker til at denne ulykksalige situasjonen oppsto, deriblant sykdom. Generelt opplever rederiet mannskapsmangel, og spesielt når det gjelder maskinister

 

Les mer her: Mannskapsmangel stoppet ferga | tk.no.

Publisert i Nyheter Merket med: , ,

Det trengs flere maskinister

Mange rederi sliter med å bemanne fartøyene i sommermånedene–mangel på sjøfolk kan bety færre ferge og hurtigbåtavganger om noen år, sier generalsekretær Hilde Gunn Avløyp i det norske maskinistforbund

Det er mangel på sjøfolk hos ruterederiene langs hele kysten, det er først og fremst maskinister det skorter på. Dette merkes spesielt når sommerferien skal avvikles. Gjennomsnittsalderen blant maskinistene er så høy som 50 år og problemet øker fra år til år. Det merkes også godt i Møre og Romsdal

Les mer her: – Det trengs flere sjøfolk – Møre og Romsdal – NRK Nyhende.

 

Publisert i Aktuelt

Nybygg – Simek

Kontrakten med Antlantic Offshore som holder til på Sotra utenfor Bergen, har en verdi på 200 millioner kroner. Båten skal være klar til levering i mai 2013. Før det, i juli i år, skal flekkefjordsverftet levere en annen supplybåt og ytterligere to skal være klare til levering i henholdsvis juni og november 2013.

Det er første gang vi bygger for Atlantic Offshore, og vi håper vi i fremtiden også kan få levere flere båter til dem, sier salgssjef Knut Aasen ved Simek.

Les mer her: 200-millioners kontrakt til Simek – fvn.no.

Publisert i Nyheter Merket med: ,

Milliardkontrakt–Ocean Rig

Ocean Rig har sikret seg en treårskontrakt med en ikke navngitt operatør med en verdi på 652 millioner dollar, eller 3,8 milliarder kroner med dagens kurs. Dagraten i kontrakten er ikke oppgitt, men denne ligger trolig på over 580.000 dollar.

Les mer her: Ny milliardkontrakt til Ocean Rig – Offshore.no.

Publisert i Nyheter

Cruiseskip på grunn – flere døde

Costa Concordia

Det ble full panikk under evakueringen da cruiseskipet grunnstøtte i Italia. Minst seks personer mistet livet, og flere er savnet. En av dem som døde, var en 70 år gammel mann som fikk hjertestans da han hoppet ned i det kalde vannet.

3200 passasjerer og et mannskap på 1000 om bord da cruiseskipet Costa Concordia gikk på en sandbanke og fikk slagside utenfor vestkysten av Italia fredag kveld.

Les mer her: Flere døde da cruiseskip gikk på grunn – TV 2 Nyhetene.

Publisert i Nyheter Merket med:

Volstad skip på vei til Fosen

Grand Canyon – Volstad maritime AS

Grand Canyon

Iløpet av helgen starter slepet av et nybygd og avansert offshoreskrog produsert i Tyrkia. Skroget skal nå utrustes ved Bergen Group Fosen og leveres Volstad Maritime AS iløpet av sommeren 2012. Skroget, som tidligere denne uken ble sjøsatt på skipsverftet Tersan like utenfor Istanbul, et stort og avansert OCV-fartøy Offshore Construction Vessel med en lengde på 125 meter og 25 meter bredde.

Skipet vil tilfredsstille miljøkravene for optimalisert drift innenfor reglene for Clean Design, og får isklasse Ice-1A. Det er designet av Skipsteknisk – Ålesund og har typebetegnelsen ST-259 CD. Bergen Group Fosen skrev kontrakten med Volstad Maritime AS på det avanserte offshore-fartøyet i desember 2010. Nå venter en hektisk periode med utrustning for verftet i Rissa nord for Trondheim før skipet skal leveres til sommeren.

Les mer her: Skroget til Volstad-skip på vei til Fosen – Maritimt Magasin.

Publisert i Nyheter Merket med: , , ,