KL Saltfjord – kraftigste AHTS

KL Saltfjord ble i midten av april 2011 levert fra STX OSV Langsten til K-Line Offshore. Dette fartøyet er så langt vi kjenner til, verdens kraftigste ankerhåndteringsfartøy (AHTS) med en trekkraft på 397 tonn.

Les mer her: Verdens sterkeste ankerhåndteringsfartøy.

Publisert i Aktuelt Merket med: ,

Norske loser frykter katastrofe

CSL Trimnes

Lasteskipet «CSL Trimnes» som grunnstøtte i et fuglereservat i Nord-Trøndelag i fjor sommer var fritatt for losplikt og kunne seile uten los fordi mannskapet hadde farledsbevis.

I Norge kan skip opptil 150 meter få fritak for losplikt og seile langs kysten uten los så lenge den som fører skipet har et farledsbevis.

Farledsbevis utstedes av Kystverket til mannskap som har gjennomgått opplæring i farvannet og har avlagt en prøve.

Kystverkets generelle vilkår for bruk av farledsbevis finner en her…

Les mer her: Norske loser frykter stor katastrofe – TV 2 Nyhetene.

Publisert i Aktuelt Merket med: , , , ,

St. Olavs Orden for skipsfart

Per Rolf Sævik

Har startet tre offshorerederier, Per Rolf Sævik (71), gründer, skipsreder, og tidligere stortingsrepresentant og president for Norges Rederiforbund, er tildelt ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden ”for sin innsats for skipsfartsnæringen.”

Les mer her: Se, en ridder – Offshore.no.

Publisert i Nyheter

Nye offshoreskip uten kontrakt

Far Sword

Offshoreskip uten oppdrag, bare fire av 80 nybygg innen offshoresegmentet har sikret seg oppdrag. Flåten av offshore og servicefartøy i oljeindustrien i Nordsjøen vil øke med 43 prosent i de neste to-tre årene.

Antallet på nye store plattform supplyskip (PSV) øker desidert mest. I løpet av 2012 vil 80 større supplyskip til oljeindustrien vera ferdig bygd fra ulike skipsverft. Bare fire av de 80 fartøyene er tilsluttet fast oppdrag. Resten må ut i den kortsiktige spotmarkedet i hard konkurranse om oppdragene.

Les mer her: Offshoreskip uten oppdrag – Aftenbladet.no.

Publisert i Nyheter Merket med: ,

16 dar på plattform i Sakhalin

16 dar på plattform i Sakhalin

Publisert i Aktuelt

Nybygg overlevert – Solstad Offshore

Normand Arctic

Solstad Offshore ASA (SOFF) har nå fått overlevert nybygget «Normand Arctic». «Normand Arctic» er et stort plattform supply skip (PSV). Skipet, som kan benytte LNG som drivstoff, nybygget vil etter overleveringen gå inn på kontrakt for Statoil i nordsjøen tre pluss fem månedlige opsjoner.

Les mer her: Solstad Offshore har fått PSV-nybygg – Børs og finans – Hegnar Online.

Publisert i Nyheter Merket med: , , ,

Russland åpner Nordøstpassasjen

Ribera del Duero Knutsen

Russland åpner for første gang Nordøstpassasjen for en norsk gasstanker, noe som halverer reisetiden fra Norge til Japan. Gasstanker «Ribera del Duero Knutsen», som tilhører rederiet Knutsen OAS Shipping i Haugesund, har for første gang fått tillatelse til å seile snarveien til Asia.

Russiske myndigheter har gitt den norske LNG-tankeren Ribera del Duero Knutsen, som tilhører rederiet Knutsen OAS Shipping i Haugesund, tillatelse til å seile snarveien til Asia. Ruten gjennom Nordøstpassasjen halverer tiden det tar å seile til Asia. Nordøstpassasjen går fra Barentshavet langs Sibir til Beringstredet, deretter videre til Japan eller andre land i Asia.

Les mer her: Russland åpner snarveien til Asia for norsk gasstanker – VG Nett.

Publisert i Nyheter Merket med:

Tilbakeblikk – Norske syndebukker

Empress of Ireland

Over 1000 mennesker døde i den glemte tragedien fra 1914 da «Empress of Ireland»  sank etter å ha kollidert med den norske lastebåten «Storstad».

To år etter forliset til Titanic skjedde en tilsvarende forferdelig ulykke med ett av skipene som fraktet emigranter over Atlanterhavet. I mai 1914 var «Empress of Ireland» på vei fra Quebec til Liverpool med nesten 1500 mannskap og passasjerer om bord.

Samtidig var den norske lastebåten «Storstad» på vei i motsatt retning, lastet med 10.000 tonn kull og skipene kolliderte nær losstasjonen Fathers Point St. Lawrenceelven.

Liste over nordmenn ombord på «RMS Empress of Ireland» da den kolliderte med den norske lastebåten «S/S Storstad» den 29.mai 1914 finner en her.

 

Les mer her:  Tragedie med norske syndebukker – Radiodokumentaren – NRK.

Publisert i Historie

Familien feiret jul på fjorden

Familien Holmeset

Skipper og maskinist tok med seg koner og seks barn ombord på linebåten «Geir II» og la seg på Grytafjorden da orkanen kom. Da de kom inn igjen om natta, hadde strømmen gått over hele Grytastranda. De to familiene ble derfor værende om bord til 3. juledag.

Det var tryggere å gå ut enn å ligge ved kai, forklarer reder og maskinist Arild Holmeset, og avkrefter lærdom om å gå inn når det blåser opp. Nei, dette er båter som er bygd for å være ute på havet. Familiene fikk en jul de ikke vil glemme så fort. Holmeset er den første til å skrive under på at været var mye verre enn vanlig i Grytafjorden, med bølger på minst fire meter.

Les mer her: Familien feiret orkanjul på fjorden – Nyheter fra Sunnmørsposten – Nordvestlandets største avis.

Publisert i Nyheter Merket med:

Norske verft – ordreliste 12-2011

Her er den tolvte og siste ordrelisten for 2011. Havyard Ship Technology har fått en ordre fra P/F Supply Service og en fra Global Offshore plus en oppsjon, Kleven Maritime har fått en bestilling fra Myklebusthaug Offshore, STX OSV har fått to ordrer henholdsvis en fra Remøy Fiskeriselskap og en fra Forsvarets logistikkorganisasjon og Bømlo Brønnbåtservice har signert inn to ordrer hos Aas Mek. Verksted. Vil du lese mer om ordresituasjonen finner du hele listen her.

Les mer her: Ordreliste for norske verft nr. 12-2011 – Maritimt Magasin.

Publisert i Nyheter Merket med: